پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226436
ابداع روش جديد درمان ناباروري در قم
تاریخ انتشار : 1395/07/04 17:13:15
نمایش : 1086
قم - معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي واحد استان قم به تبيين روش جديد درمان ناباروري توسط مرکز درمان ناباروري جهاد دانشگاهي قم پرداخت و اين روش را انقلاب در درمان نازايي عنوان کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مرکز درمان ناباروري جهاد دانشگاهي استان قم از سال ۱۳۸۷ کار خود را در قم آغاز کرد تا در زمينه يکي از مهم‌ترين مسائلي که خانواده‌هاي زيادي با آن روبه رو هستند درمان را آغاز کند.

اين مرکز در ادامه روند درمان، پژوهش‌هايي را در زمينه درمان ناباروري آغاز کرده است که در نهايت توانست با پيگيري‌هاي مداوم روش سپاس را در درمان ناباروري ابداع کند. اين روش با استفاده از سلول‌هاي بنيادي اقدام به درمان ناباروري مي‌کند.

در اين زمينه سيدرضا طباطبايي در گفتگو با خبرنگار مهر، به دستاوردهاي مرکز درمان ناباروري جهاد دانشگاهي واحد استان قم در روش جديدي که در اين مرکز براي درمان ناباروري شکل گرفته اشاره و اين دست‌آورد را انقلابي در درمان ناباروري در دنيا عنوان کرد.

وي با بيان اينکه در حال حاضر دو روش درمان ناباروري که در سال ۱۹۷۸ توسط دکتر ادوارد کشف شد در دنيا مرسوم است، گفت: روش تلقيح داخل رحمي و ميکروانجکشن اين دو روش است که با پاس زحمات دکتر ادوارد در زمينه درمان ناباروري ايشان در سال ۲۰۱۰ جايزه نوبل پزشکي را دريافت کردند.

معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي قم با بيان اينکه در حال حاضر با استفاده از اين دو روش پنج ميليون نفر در سراسر دنيا متولد شده‌اند، ابراز کرد: مرکز درمان ناباروري قم در سال ۱۳۸۷ تأسيس شد که با استفاده از اين دو روش سه هزار کودک متولد شدند.

وي در ادامه به انجام پژوهش در زمينه ابداع روش‌هاي جديد در درمان ناباروري در مرکز درمان ناباروري قم اشاره کرد و گفت: پژوهش‌ها در اين زمينه طي يک سال انجام شد و در نهايت شيوه جديدي که با عنوان سپاس نام‌گذاري شده در مرکز درمان ناباروري قم کشف شد.

طباطبايي به توضيح پيرامون اين روش اشاره و گفت: مطالعات بر روي سلول‌هاي بنيادي صورت گرفت و در طول تحقيقات ما متوجه شديم هنگامي‌که سلول‌هاي بنيادي رشد مي‌کنند در محيط رشد اقدام به آزاد کردن فاکتورهاي رشد مي‌کنند که در تحقيقات مشخص شد برخي از اين فاکتورها در افزايش سرعت اسپرم نقش دارند.

وي با بيان اينکه متأسفانه برخي از اين فاکتورها در هنگام نگهداري از سلول‌هاي بنيادي دور ريخته مي‌شوند، ابراز کرد: ما بر اين روي اين مواد دور ريختي آزمايش‌هايي را انجام داديم که نشان داد اين مواد دور ريختي در اسپرم نقش دارند و مي‌تواند در درمان ناباروري تأثير داشته باشند.

موفقيت پروژه در محيط آزمايشگاهي

وي با اشاره به اينکه درمان ناباروري به دو شيوه گذشته در تأمين مواد اوليه کاملاً به خارج از کشور وابسته بود، گفت: اما در روش کشف شده توسط مرکز جهاد دانشگاهي قم وابستگي به صفر مي‌رسد و هزينه‌هاي درمان نيز با کاهش قابل توجهي مواجه مي‌شود.

معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي واحد استان قم با اشاره به اينکه پروژه در محيط آزمايشگاهي موفق عمل کرد، گفت: در حال حاضر اين پروژه در مرحله آزمايش انساني قرار دارد.

متأسفانه دست‌آورد و مقالات منتشر شده در اين زمينه در خارج از کشور بيشتر از داخل مورد توجه قرار گرفت

وي با تأکيد بر اينکه اين روش در دنيا نظير ندارد و توسط تيم پژوهشي مرکز درمان ناباروري جهاد دانشگاهي استان قم ابداع شده است، گفت: يک تيم ۵ نفره به مدت يک سال بر اين روي اين پروژه کار کرد اما متأسفانه دست‌آورد و مقالات منتشر شده در اين زمينه در خارج از کشور بيشتر از داخل مورد توجه قرار گرفت.

طباطبايي به مراجعات متعددي که به مرکز درمان ناباروري قم صورت مي‌گيرد، اشاره و افزود: مراجعات خارج از کشور نيز به اين مرکز صورت مي‌گيرد و در حال حاضر ۴۰ درصد بيماراني که به اين مرکز مراجعه مي‌کنند خارج از قم هستند که اين مهاجرت بيماران از قم به تهران و حتي ديگر شهرها را معکوس کرده است و در حال حاضر از خارج از قم براي درمان به اين شهر مراجعه مي‌کنند.

وي در ادامه درباره ميزان ناباروري در ايران نسبت به ديگر کشورهاي جهان گفت: نرمال ميزان درمان ناباروري در جهان عدد ۱۰ الي ۱۵ است که اين رقم در کشور ما عدد ۲۰ درصد را نشان مي‌دهد که اين امر حاکي از بالا بودن نرخ ناباروري در ميان زوجين ايراني است.

معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي واحد استان قم تغيير سبک زندگي، استفاده از آفت‌ کش‌ها در کشاورزي، آلودگي هوا، تغذيه و ازدواج ديرهنگام را از جمله عواملي عنوان کرد که در بالا بودن نرخ ناباروري در کشور تأثيرگذار بوده است.

ناباروري سومين عامل طلاق در کشور است

وي با بيان اينکه نزديک به ۹۵ درصد از ناباروري‌ها قابل درمان است، گفت: نمي‌توان گفت که ناباروري به شکل صد درصد ريشه کن شده و حتي زوجيني وجود دارند که انجام آزمايش‌ها هيچ‌گونه مشکلي را در آن‌ها نشان نمي‌دهد ولي بازهم قادر به بارور شدن نيستند.

طباطبايي ناباروري سومين عامل طلاق در کشور دانست و گفت: متأسفانه خانواده‌هايي که با اين مشکل مواجه هستند تحت فشار رواني شديد قرار دارند و حتي برخي از ريش سفيدان خانواده‌ها به جاي کمک مشکلات روحي و استرس را بيشتر مي‌کنند که اين امر بر روي درمان نيز تأثيرگذار است.

برخي از مواقع خانواده‌هايي به اين مرکز مراجعه مي‌کنند که در آستانه جدايي از يکديگر قرار دارند

وي افزود: برخي از مواقع خانواده‌هايي به اين مرکز مراجعه مي‌کنند که در آستانه جدايي از يکديگر قرار دارند که صبر شکيبايي چنداني براي ادامه درمان ندارند در حالي که درمان ناباروري از مسائلي است که نيازمند پيگيري است.

در هر حال محققان مرکز جهاد دانشگاهي قم دست آوردهاي خوبي در زمينه درمان ناباروري داشته‌اند و مرکز درمان ناباروري اين استان هر روزه پذيراي بيماران زيادي در اين زمينه است که با توجه به زيارتي بودن شهر قم به نوعي نور اميدي بيشتري را در دل خود نسبت به درمان احساس مي‌کنند.

البته بايد در اين زمينه يادآور شد که پژوهشگران مرکز جهاد دانشگاهي قم پروژه‌هاي تحقيقاتي ديگري همچون کشت غضروف ناي در بدن سگ و انتقال آن در بدن انسان را نيز در مرحله پژوهش دارند و همچنين اقدامات خوبي در زمينه بانک بند خون ناف و عمل غضروف زانو با استفاده از سلول‌هاي بنيادي را نيز در اين استان به مرحله عمل رسانده‌اند.


منبع:مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html